Nu kan man få forsikring ved en bilhandel

Det er i dag muligt at forsikre sig selv mod overraskelser, når man skal foretage en bilhandel. Det minder om husejernes forsikring mod skjulte fejl og mangler. I dag kan man jo købe forsikringer mod hvad som helst, og det kan være en god idé at betale lidt i forsikringspræmie for at være sikker på, man ikke bliver snydt i en bilhandel. En moderne bil indeholder trods alt op mod 20.000 komponenter i avanceret elektronik og mekanik enheder, så en opstået skade kan gå hen og blive en dyr og ubehagelig fornøjelse for en ny bilejer. Derfor er det betryggende, man i dag kan købe både en bilejerskifte forsikring samt en bilattest. Men hvad får man så for disse attester?

Bilejerskifte forsikringen

Selve forsikringens størrelse afhænger af bilens art, alder, km og stand, så normalt inddeler man forsikringen i fem forskellige muligheder:

  1. Nybil forsikring
  2. Guld forsikring
  3. Sølv forsikring
  4. Bronze forsikring
  5. Basis forsikring

En forsikring dækker biler, hvis fabriksgaranti endnu ikke er udløbet og op til 15 år gammel med op til 250.000 km på bagen. Forsikringen omfatter fejl på de elektriske og mekaniske komponenter, som indgår i certifikatet. Der findes mange undtagelser, så man bør nærlæse certifikatet, før man underskriver forsikringen. Det er normalt, at skadekravene har en øvre beløbsgrænse, og normalt er man dækket ind 100 % på både reservedele og arbejdsløn for de første 100.000 kilometer. Derefter falder dækningens størrelse trinvist, og den omfatter normalt ikke komponenter, som alligevel skal udskiftes i forbindelse med servicering eller nødvendig vedligeholdelse. Forsikringen gælder naturligvis ikke, hvis skaden sker i forbindelse med en forsætlig handling, grov uagtsomhed, eller hvis der er afgivet urigtige oplysninger i forbindelse med tegningen af Ejerskifteforsikringen. Forsikringer omfatter heller ikke fejlmonterede dele, eller dele der ikke er standardmonteret ved leveringen fra fabrikken. Hvis skaden sker på grund af usædvanlig hård kørsel såsom konkurrencekørsel, terrænkørsel og lignende, så dækker forsikringen heller ikke. Man skal også tage hensyn mod frost, overhedning, vandskader, brandskade, korrosion, trafikulykker, manglende vedligeholdelse, grov uagtsomhed og lignende. Sliddele er normalt bremseklodser, bremsebelægninger, bremseskiver, bremsetromler, bremseslanger og –rør, vinduesviskerbladene, koblingstrykplade, koblingsskive, såvel som justering af koblingen, bremsevedligeholdelse, sporestænger og –kugler, hjullejer, styretøjsdæmper og kardan led, undervognssliddele som støddæmpere, fjederben, stabilisatorer, undervognsindstilling/udmåling. Man skal have en FDM attest eller en tilstandsattest fra en bilsynshal, og den må højst være 8 dage gammel. Der er kort sagt mange regler og undtagelser, men generelt dækker en bilskifte forsikring dækker følgende:

  • Motor
  • Elektrisk system i motoren
  • Gearkasse/differentiale
  • Styretøj
  • Kobling
  • Brændstofsystem
  • Undervogn
  • Aktivt sikkerhedsudstyr

Bilattest

En bilattest gør det trygt at købe og sælge brugt bil, da man får et bedre indtryk af bilens stand. Denne attest er en fordel for både sælger og køber, så man hurtigere kan enes om bilens stand og pris. Bilen gennemgås af personalet i synshallen, og de foretager også en prøvetur, hvorefter de udfærdiger attesten. Man kan tydeligt se i attesten, om bilen har fejl eller mangler, og såfremt man finder slidte bildele, der ikke forventes at kunne holde mere end 6 måneder fra tidspunktet for gennemgangen, så vil den fremgå som en fejl i attesten. En bilattest koster typisk 400 kr.

Skriv en kommentar